Een interview met het meesterbrein achter Online Soccer Manager

interviewJeroenDerwort

Ik zit op een bankje, met rechts van me een beeld van Mahatma Ghandi en links van me een gigantische vijver met meerdere niveau’s en daartussenin watervallen, uit de tijd waarin de financiële crisis nog ver weg was. Terwijl het water rustgevend klettert droom ik langzaam weg, naar een wereld van blauw en geel, hier en daar een toefje groen en oranje. Een klein mannetje met een enorm rond hoofd neemt mij bij de hand. Zijn vrolijkheid is aanstekelijk. Ik herbeleef de middelbare schoolavonturen die ik had met Online Soccer Manager. Zo goed mogelijke spelers kopen, ze trainen en vloeken als ze niet beter waren geworden. Je klasgenootje waar je die dag van had gewonnen constant aan jouw geweldige prestatie herinneren: “3-0. Loser.” Na twaalf uur ’s nachts snel even achter de computer kruipen (er waren geen smartphones) om de laatste uitslag te zien en daar vervolgens over te dromen in je bedje.

Ik schrik wakker. Het is tien voor tien en over tien minuten heb ik afgesproken met Jeroen Derwort, de geestelijk vader van Online Soccer Manager. Ik ben hier in Zoetermeer en zoals altijd als ik iets belangrijks heb, ben ik er weer veel te vroeg. Ik zeg Ghandi gedag en loop richting mijn bestemming. Het blijkt dat Zoetermeer niet alleen in de jaren negentig flinke bouwprojecten neerzette, maar dat ook vandaag de dag er nog geen einde lijkt te komen aan de bouw van kantorenpanden. Het kantorencomplex waar Game Basics, Derworts bedrijf, zich bevindt, is splinternieuw. En zo kantorencomplexachtig als een kantorencomplex wordt. Lekker recht toe recht aan, gemaaide gazonnetjes, keurige grijze muurtjes, voor elke deur een groepje rokers in de kleding die ze van hun vriendin aan moeten trekken. Het is moeilijk te geloven dat in deze inspiratieloze omgeving het creatieve team achter één van de succesvolste Nederlandse online games schaaft aan Online Soccer Manager.

Toch schudt Jeroen Derwort even later mijn hand. Game Basics heeft van hun twee verdiepingen in één van de kantoorpanden toch wel wat leuks gemaakt. Er staat een voetbaltafel (natuurlijk), mascotte Doerak op ‘ware grootte’, er staan replica’s van voetbalstadions uitgestald en in de meeste kamers vind je wel een tv met Play Station – waar ongetwijfeld FIFA in zit. En ze hebben een koffieapparaat dat prima cappuccino’s zet, kom ik achter. Terwijl ik met Derwort, 34 jaar oud, praat probeer ik erachter te komen in welk hokje ik hem kan plaatsen. Een gamer? Een keiharde zakenman? Een voetbalgek? Derwort is het allemaal niet, maar toch ook weer wel. Aan alles wat hij zegt merk je hoeveel kennis hij heeft van computers en games, terwijl zijn zakelijk instinct ook duidelijk naar voren komt. Maar ondertussen merk je ook dat Derwort, ondanks het immense succes van zijn OSM, nog steeds het kleine jongetje is dat gewoon graag loopt te pielen met een leuk spel over zijn favoriete sport voetbal. Zoals wij dat allemaal waren op de middelbare school.

Hoe is Online Soccer manager begonnen en hoe is het idee ontstaan?

Ik ben er ooit mee begonnen in 2001, omdat ik toen ook altijd voetbalmanager-spellen speelde, alleen de eenvoudige versies. Ik vond de Football Managers van deze wereld te ingewikkeld. Ik had geen zin me daarin te verdiepen. Maar ik heb wel een ander spel gespeeld dat Italian Football Manager heette, dat was heel eenvoudig maar wel superleuk. Het viel me eigenlijk op dat je voor die spellen een dag of meerdere dagen bij elkaar moest gaan zitten, als je dat met meerdere mensen wilde spelen, en dan moest je op elkaar wachten. Dat is heel onhandig. Dus toen leek het mij leuk om een dag lang de tijd te hebben om je opstelling te maken en zo en dat je dan ook tegen andere mensen kunt spelen. Dat leek mij veel leuker dan tegen de computer te spelen, en het is ook gebleken dat dat leuker is. Ten minste, dat dat heel ander is.

Er waren toen al wat andere spellen die ook zoiets deden, je hebt Hattrick, maar die deden maar één wedstrijd per week. Dat vond ik echt te weinig, dat vond ik echt nergens op slaan. Ik dacht: waarom maar één wedstrijd per week? Er was ook nog een ander spel, dat nu niet meer bestaat, maar daar moest je voor betalen om het überhaupt te kunnen spelen. Dat vond ik een te grote drempel. Dus dacht ik: nou, dan maak ik gewoon een gratis variant en dat ga ik dan gewoon met m’n vrienden spelen. Dus dat ging ik doen en al m’n vrienden vonden dat leuk.

Dus in eerste instantie was Online Soccer Manager alleen iets voor jezelf?

Ja, inderdaad. Ik had al wel vaker spelletjes gemaakt, maar ik had nog nooit gemerkt dat andere mensen dat ook leuk vonden. Hierbij merkte ik dat het heel veel enthousiasme opleverde en dat mensen het gewoon bleven spelen. Ik had het in eerste instantie alleen met één competitie gemaakt, maar later uitgebreid zodat er meerdere competities tegelijk gespeeld konden worden. Als ik dan op een verjaardag zat merkte ik dat mensen die op zich wel vrienden waren van mij, maar meer kennissen, met elkaar over het spel gingen praten. Terwijl ik gewoon in dezelfde ruimte zat. Dat vond ik heel bijzonder en toen merkte ik van hé, het is echt een onderdeel van hun leven geworden. Ze deden het niet omdat ze mij aardig vonden of omdat ik hen erom vroeg, sommigen wisten niet eens dat ik het gemaakt had. Maar ze zaten er helemaal in.

Vaak als we erover praatten wisten m’n vrienden natuurlijk wel dat ik het had gemaakt, maar dan gingen ze gewoon met elkaar erover discussiëren. Het is voetbal, dus je kan er altijd met iedereen over praten. Dat vond ik wel grappig om te zien. Toen is er nog wel een moment geweest in 2002 dat ik vanwege de kosten die het op een gegeven moment opleverde het spel niet meer kon voortzetten. Ik had geen hosting en geen zin om duizend euro per maand voor een site te betalen. Dus toen heb ik gewoon op internet gezet van ja, ik moet er mee stoppen. Een beetje net als bij Flappy Bird, hoewel ik me afvraag wat daar nou precies het probleem mee is. Maar ik had gewoon geschreven dat de kosten voor mij te hoog waren. Toen werd ik benaderd door een bedrijfje, Game Point dat nog steeds in Den Haag zit, dat mij daar wel bij wilde helpen. Die hebben dat vrij belangeloos gedaan en die hebben me een server gegeven, toen ben ik verder gegaan met die server en van daaruit zelfstandig geworden.

Hebben jullie daar veel voor moeten doen of verspreidde het spel zich vanzelf?

In Nederland ging het behoorlijk vanzelf. Ik was wel erg actief met dingetjes die jullie als site waarschijnlijk ook doen. Je had toen nog geen Facebook of Twitter, maar ik was heel erg bezig met Startpagina en allemaal van die dingen. Jezelf in zoekmachines submitten. Het waren andere tijden, dus op die manier probeerde je jezelf bekend te maken. Maar ik heb dat toen wel allemaal zelf moeten betalen. Maar in Nederland ging dat goed en ging het heel erg hard. Binnen drie à vier jaar zaten we al redelijk aan de max, waar we nu nog steeds zitten. Maar op een gegeven moment, in 2004, vond ik dat we in Nederland niet heel veel meer konden doen, dus dacht ik: waarom zouden we dit niet in het buitenland voor elkaar kunnen krijgen? Toen heb ik Game Basics opgericht met mijn toenmalige buurman. Ook echt een totaal zinloze reden om met iemand samen een bedrijf te beginnen, maar die had ook een ICT-opleiding gedaan en zat wat meer aan de marketingkant. Hij doet het nu nog steeds.

Toen zijn we eigenlijk begonnen met een echt bedrijf, daarvoor deed ik het gewoon in m’n eentje thuis en studeerde ik ook nog. Maar dat ging een jaar of vier à vijf echt slecht. In het buitenland groeiden we echt heel weinig en we gingen ondertussen wat andere spellen maken. Maar er was veel meer voor nodig om OSM ook in het buitenland te laten groeien. Het moest goed vertaald zijn, er moest een betaalsysteem in komen, het moest gepromoot worden, dat deden we toen niet. Daardoor hebben we de boot gemist toen, eigenlijk heel zonde. We hebben pas vanaf 2009 weer aan kunnen haken, toen hebben we gezegd dat we niks anders meer gingen doen dan OSM. Alle middelen die we toen hadden, zeven medewerkers, nu zijn het er vijfentwintig, gingen toen aan OSM werken. De lijn omhoog hebben we toen ingezet en nu zitten we op ruim vier miljoen spelers maandelijks. Aardig wat meer dan toen, toen was het dertigduizend. Nederland is het derde land nu, Turkije en Italië zijn groter. Brazilië, Spanje, Engeland en het Midden-Oosten zijn ook heel groot.

Ik vraag me altijd af hoe jullie aan die spelersbeoordelingen komen, bijvoorbeeld uit de competitie van Algerije. Hoe weet je nou wie die spelers überhaupt zijn?

Dat wordt door vrijwilligers gedaan. Eigenlijk zijn er al vanaf het begin af aan mensen die zich aandienen en die dat leuk vinden. Sinds we wereldwijd zijn hebben we ook meer mogelijkheid om kennis ter plaatse te gebruiken. We hebben bijvoorbeeld best wel wat spelers in Algerije. Die kennen hun eigen competitie meestal wel, dus die kunnen die gegevens aandienen. Om zeker te weten dat zulke beoordelingen kloppen krijg je bijvoorbeeld feedback van spelers. Er was een keer een Turkse beoordelaar en die had zichzelf opgesteld. Er kwam toen op een gegeven moment feedback van mensen die zeiden van ja, die speler bestaat helemaal niet. Hij heeft dezelfde naam als de updater dus dat klopt niet. Dat is één keer voorgekomen, maar dat soort dingen worden er meestal wel vroegtijdig uitgehaald. Er zit echt een heel netwerk van vrijwilligers achter, ik denk misschien wel veertig man. Die worden dan wel gemanaged vanuit hier, dat wordt overzien door één van ons. We krijgen honderden verzoeken van mensen die het willen doen.

M’n collega Stan vroeg zich bijvoorbeeld af hoe het kon dat Goran Pandev altijd één van de beste en duurste spitsen was. Misschien dat dat ook een foutje was of zo?

Nou we hebben sinds dit seizoen een nieuwe manier van raten in de elf grootste competities. Die worden nu vooral op marktwaarde beoordeeld. De grap is dat dat best wel vaak uitkomt, Dries Mertens was vorig seizoen bijvoorbeeld één van de beste Eredivisiespelers in het spel, maar ik vond het echt een idioot die er helemaal niks van kan. Ik ben voor PSV dus kun je nagaan. Echt een trieste speler gewoon, dus ik dacht: hoe kan dat nou één van de beste spelers zijn? Maar ja, als je naar de transfersom kijkt en de club waar die heen is gegaan, kun je achteraf zeggen dat het blijkbaar toch wel goed was. Hoe komt ie anders aan die transfer? Hetzelfde als Atiba Hutchinson bijvoorbeeld, een koekenbakker voor mijn gevoel. Maar die was wel Canadees international dus die had ook een hogere rating dan je zou verwachten. Dat zijn wel dingen waar we een beetje mee stoeien, maar je blijft altijd discussie houden. Wat bijvoorbeeld wel zo is, is dat bij wat oudere spelers de martkwaarde omlaag gaat, maar dat is natuurlijk geen reden om een lagere rating te geven.

Sinds wanneer zijn jullie genoeg geld gaan verdienen om jezelf te kunnen bedruipen?

Vanaf 2003 ongeveer. Tot die tijd werd er niks verdiend en was het spel ook nog helemaal gratis, maar toen Game Point ons die server liet gebruiken zeiden ze wel dat ik moest proberen geld te verdienen. Toen hebben ze me eigenlijk een beetje wegwijs gemaakt in hoe je dat zou moeten doen. En het seizoenskaartensysteem dat ik toen heb ingevoerd, dat is er nu nog steeds. Alleen is het nu aangevuld met eigen vermogen, je kunt bijvoorbeeld voor vijftig euro tweehonderdvijftig miljoen in het spel kopen. Dat wordt ook echt gedaan. Je kunt dat ook uitzetten in je competitie, dus als je er niks van wil weten hoeft het ook niet.

OSM-mascotte Doerak

OSM-mascotte Doerak

Zijn er nou echt gebruikers die er al vanaf het eerste begin bij zijn?

Ja, er is wel een groepje gebruikers vanaf 2003 of 2004 of zo, en ik zelf natuurlijk ook. Na 2002 is er echt een reset geweest, dus alles wat daarvoor gebeurd is kun je niet terugvinden in de database, maar als je op mijn profiel zou kijken zou je zien dat mijn eerste resultaat misschien uit eind 2002 komt of zo.

Wat is nou je favoriete team om mee te spelen?

Mijn favoriete club is dus PSV, maar ik speel liever met een wat lager team. En verder ga ik gewoon alle kanten op. Ik vind het leuk om ergens een team met een doelstelling van de tiende plaats te kiezen. Dan verlies je niet vijftig procent van je wedstrijden, maar dan kun je in ieder geval wel nog wat meer bereiken dan alleen maar kampioen worden.

Toen ik het nog speelde had ik altijd het idee dat als je de tactiek en de formatie op een bepaalde manier instelde, je altijd won. Behalve van de echt kwalitatief betere teams dan. Was dat zo?

Nou dat wás zo. Je had inderdaad een bepaalde combinatie van tactiek en opstelling en dan had je bepaalde trucjes. Als je bijvoorbeeld verdedigers had met hoge aanvallende waarde moest je die opstellen. Maar vorig jaar hebben we de hele wedstrijdsimulator opnieuw gebouwd en hebben we het ook een behoorlijk stuk ingewikkelder gemaakt. We houden met heel veel dingen rekening. Per speler kijkt ie nu gewoon wat er gebeurt, wat voor actie er wordt gedaan, is het wel of niet een doelpunt? Dus het gaat nu veel meer de diepte in. Het is dus niet meer mogelijk om een perfectie opstelling te maken of zo. Je moet nu wel echt goed gaan nadenken. Het is nu het ‘easy to learn, hard to master’-principe. Wat ik zelf nu doe, want na dertien jaar heb ik ook niet altijd meer zin om een team op te stellen, is een standaardtactiek die redelijk goed werkt, en met een doelstelling van tiende word ik dan meestal wel achtste. Maar als je echt je best doet en je gaat je tegenstander analyseren en je team daar op afstellen, dan kun je echt nog veel betere resultaten halen.

Zelf speelde ik OSM vooral heel veel toen ik op de middelbare school zat, en iedereen speelde het toen. Het ging ten koste van heel veel huiswerk. Dus hoe voelt het nou om eigenlijk de middelbare schoolcarrière van een hele generatie jongens verpest te hebben?

Haha. Je zou zeggen dat je elke dag maar tien minuutjes nodig zou hebben om een opstelling te maken. Maar goed, als ik het niet had gedaan dan had iemand anders het wel gedaan, denk ik dan. Ik kan er wel iets grappigs over vertellen. We hebben ook nog een ander spel gehad, dat heet Plaza Challenge. Dat was een ondernemersmanagementspel en dan kon je dus ondernemer worden en winkeltjes huren, personeel inhuren en reclame maken. Dat is nu omgebouwd tot schoolspel, dat wordt gebruikt door scholen en leraren en ongeveer driehonderd scholen gebruiken dat. Dus ik heb ook nog wel wat terug gedaan voor de leerling. Plaza Challenge is nu een apart bedrijf geworden.

Wat is momenteel jullie belangrijkste strategie?

We zetten nu vooral in op mobiel. De helft van onze spelers speelt het momenteel via hun mobiel. Dus we hebben een iPhone- en Android-app en die werken gewoon super. Bijna beter nog dan de website. OSM is een perfect spel voor een app, dat hadden we op een gegeven moment gezien. Toen moesten we er nog voor zorgen dat we ook technisch zo ver waren, een app ontwikkelen natuurlijk. Daarom hebben we die pas in 2012 kunnen uitbrengen, had ik liever wel wat eerder gedaan. Maar wat we wel echt gezien hebben is dat we dus sinds we dat hebben gedaan ook gigantisch gegroeid zijn. In Nederland niet zo, want in Nederland zijn we eigenlijk terug op het oude niveau. Maar in de rest van de wereld zijn we echt gigantisch gegroeid door die apps. Bijvoorbeeld in Italië, dat is nu het tweede land, zit echt negentig procent op de app.

Wat doen jullie concreet elke dag met OSM? Waar zijn jullie heel de dag mee bezig?

Nou we zijn bezig met drie dingen. We zijn bezig met ontwikkeling, we ontwikkelen nog steeds nieuwe dingen. We zijn bezig met onderhoud, als mensen bijvoorbeeld problemen hebben of de server eruit ligt. Dat soort dingen moet ook geregeld worden natuurlijk. En we zijn bezig met promotie en geld verdienen. Zorgen dat er reclame in zit en dat de betaalsystemen blijven werken, dat soort dingen.

Kun je al iets vertellen over de ontwikkelingen die er gaan komen?

We hebben op korte termijn de Fantasy League beschikbaar op de mobiel. We gaan hem ook eerst nog een beetje verbeteren. Want nu kun je alleen maar zeggen van, ik wil 175 miljoen euro om mee te beginnen, maar dan kun je ook een variabel bedrag kiezen. Je kunt ook in plaats van zestien teams dan bijvoorbeeld twaalf teams of twintig teams in je competitie toelaten. Dan kun je als moderator een aantal dingen kiezen en dan gaat die Fantasy League dat doen. Daar wordt het denk ik wel een stuk leuker van. Want als je minder geld hebt ga je in het begin mindere spelers kopen, maar kun je tijdens het seizoen weer transfers doen en zo.

Een tweede ding wat er aan zit te komen heet Achievements. Als je iets haalt, je wint bijvoorbeeld tien keer op rij of je hebt honderd doelpunten gemaakt, dan krijg je een Achievement. Dan komt er een soort prijzenkast en dan kun je dus zien welke Achievements je gehaald hebt. Heel veel spellen hebben dat, FIFA bijvoorbeeld ook, maar wij hebben dat nog niet. Dus dat gaan we regelen.

Zijn er ook nog dingen waar jullie nu niet mee bezig zijn, maar wat jullie wel ooit willen hebben?

Er is een lijst met ideeën voor het spel, die is langer dan wat er op de gemiddelde harde schijf past. Eigenlijk wil je, als je iets bedenkt, het gister al hebben. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met twee wedstrijden op een dag. Daar gaan we een testje mee doen. Je hebt normaal één wedstrijd per dag, maar sommige mensen vinden dat te langzaam. Zeker met je mobiel kun je best twee wedstrijden op een dag spelen. Maar er zijn zó veel ideeën. Bijvoorbeeld dat je meer trainingsmogelijkheden hebt. We hebben laatst de shirtsponsor toegevoegd, ook een leuke optie. Zo blijf je bezig.

We hebben een suggesties-forum, daar kunnen mensen ideeën kwijt en daar halen we ook aardig wat ideeën uit. Het is natuurlijk geen democratie, dat als gebruikers zeggen dat ze iets willen, het er dan komt. Meer seizoenen achter elkaar spelen met één team, dat wordt bijvoorbeeld altijd gesuggereerd. Maar dat komt er niet in. Dat veroorzaakt allerlei problemen die gebruikers niet kunnen overzien. Want als jij heel goed gaat, wil je je team houden en nog een seizoen spelen. Maar iemand anders gaat minder goed en die wil z’n team niet houden. Dat schiet niet op.

Hoe werkt nou precies die ranglijst met de beste managers?

Vroeger was het zo dat die alle punten optelde die je in je hele carrière had gehaald, maar we hebben het nu zo aangepast dat de punten van de laatste twee jaar tellen, en wat daarvoor komt telt voor één procent. Je houdt dus wel je punten, maar wat er nu gebeurt is belangrijker. Er staat nu iemand bovenaan die zich in 2008 heeft ingeschreven. Resultaten in 2006 zijn leuk, maar dat is zo lang geleden. Het is niet in eerlijk dat je daar dan nog een voorsprong door krijgt. Dus er zit nu wat meer beweging in. Vroeger was het een kansloze missie om ooit bovenaan te komen als je net begon. Ik zal niet zeggen dat het nu makkelijk is, maar je kan in ieder geval die illusie hebben dat je dat gaat bereiken.

Sommige mensen trainden een bepaalde speler altijd bizar ver door, wie was de allerbeste speler in het spel ooit? 

Dat weet ik niet. We hebben wel records, van wat op dit moment de hoogst getrainde spelers zijn. Volgens mij was er een keer een speler die tot 140 of 150 getraind was of zo. Wat dan een beetje lomp is, is dat als je hem traint, je hem niet kunt opstellen. Dan heb je een hele hoge speler, maar kun je hem nooit opstellen. Wat je daar aan hebt weet ik niet.

Je bent ooit begonnen omdat je graag wilde dat er een spel kwam dat jij leuk zou vinden. Is het spel zoals het nu bestaat, ver afgedreven van het ideaal dat je toen had?

Nee, het is redelijk hetzelfde gebleven. De basis, daar komen we niet aan. De basis is dat je een opstelling moet maken, spelers moet kopen, de wedstrijd moet spelen en de volgende dag gaat het eigenlijk hetzelfde weer verder. Het moet vooral niet te ingewikkeld worden. We hadden vroeger het Bondscoachspel, daar hadden we per speler tien kenmerken. Dus ook hoe goed ze konden koppen of corners konden nemen en zo. Dat bleek gewoon niet veel toe te voegen. Je had toen ook een linkshalf en een rechtsvoor en zo. Wat ik daar zelf als probleem mee had en nog heb, bijvoorbeeld bij Football Manager, is dat ik een speler bijvoorbeeld eigenlijk achter de spits wilde zetten, maar volgens het spel was het dan een rechtsbuiten. Als ik hem dan achter de spits zette verloor ik een wedstrijd. Dan dacht ik: ik wil hem daar zetten, want ik denk dat ie daar moet staan. Die vrijheid heb je bij OSM gewoon. Als je Narsingh bij PSV achter de spits zet kan die het gewoon goed doen. Als je hem op het middenveld zet gaat het wel mis, maar dat is het.

Wanneer en hoe is Doerak eigenlijk ontstaan?

Die is er al sinds 2002, dus helemaal in het begin was hij er niet, maar toen we opnieuw live gingen kwam die mascotte erbij. Hij is verder niet op iemand gebaseerd of zo. Hij heeft ook een eigen webpagina, www.doerakfan.nl.

Waar staan jullie over tien jaar?

Onze missie is om te zorgen dat iedere voetballiefhebber ter wereld elke dag tien minuten voetballiefhebber kan zijn, met zijn favoriete club. Die missie, daar hebben we nog veel ruimte in. Dus als we daar binnen tien jaar staan, dan vind ik het mooi. Als we er over vijf jaar staan vind ik het nog mooier, maar het is moeilijk om te zeggen wanneer we die ambitie waar gaan maken. Ons doel is om echt binnen een aantal jaar de nummer één te zijn op dit gebied. We zijn nu nog nummer twee, na Top Eleven. Hattrick is echt helemaal dood en heeft ook geen app, maar Top Eleven werkt via Facebook en is wel groter dan wij. Niet in Nederland, maar wel in andere landen. Top Eleven heb ik ook gespeeld, maar daar was ik zo klaar mee. Ik snap niet waarom het dan zo groot is, dat blijf ik apart vinden. Blijkbaar doen ze toch iets goed. Zij zijn op het moment eigenlijk onze enige concurrent, die ons benadert qua grootte.

Hoe oud zijn jullie gebruikers gemiddeld?

De gemiddelde leeftijd zit tussen de twaalf en de vijfentwintig. Dus jij valt nog keurig in de doelgroep.

Ik zal m’n vrienden eens motiveren om het ook weer te gaan spelen.

Vervolgens zoekt Jeroen mijn oude account op, die voor het laatst in 2010 online blijkt te zijn geweest, en geeft hij me even wat seizoenskaartdagen. Hij wil niet dat iemand zijn kantoor verlaat zonder daarna weer Online Soccer Manager te gaan spelen. Tot slot krijg ik ook nog een Doerak-knuffel en een dobbelsteen met daarop verschillende formaties, voor als ik even niet weet of ik nou voor 4-3-3 of 4-4-2 moet kiezen. Als een tevreden man verlaat ik het gebouw, met zin om weer aan nieuwe managementavonturen te gaan beginnen in OSM.

Ons plan bij Buitenkant Voet is om een competitie op te richten waarin wij met z’n allen spelen, en waarin jullie als lezers ook mee kunnen doen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. We zullen dan om de zoveel tijd wat schrijven over hoe die competitie vordert en wie zich ten slotte tot Koning Buitenkant Voet kroont. Die persoon krijgt een interview met ons, op de site! Meedoen dus. Laat hieronder even een berichtje achter met hoe je account heet en dan maken wij binnenkort de naam van onze OSM-competitie bekend.