Het Grote Blatter Jaaroverzicht: 10 ‘Finest Moments’ van The Great FIFA Dictator

Switzerland FIFA WCup Bids Blatter Soccer

Of we het nou willen of niet (niet dus), 2013 was het jaar van Sepp Blatter. De FIFA-baas domineerde van januari tot en met december, stapelde het ene memorabele moment op het andere en er was niemand die hem tegen kon houden. Blatter is zo onaantastbaar als een stekelvarken met hondsdolheid. Wij van Buitenkant Voet hebben regelmatig over deze man geschreven en er zat nooit één positief woord tussen. Om het jaar in stijl af te sluiten, presenteren wij u nu met grote schaamte de 10 ‘Finest Moments’ van keizer Sepp. Wij hopen niet dat u hiervan geniet, wij hopen dat u verafschuwd bent van deze man en dat u hem zo snel mogelijk uit het voetbal weg wilt hebben.

10. Een peperdure conferentie houden in één van de kutste voetballanden op aarde tijdens twee omkoopschandalen

Eind april werd de FIFA geraakt door één van de grootste omkoopschandalen in haar geschiedenis, waardoor ere-voorzitter João Havelange beschaamd zijn titel naast zich neerlegde en de hele wereld zich afvroeg of Sepp Blatter alles onder het tapijt had willen vegen. Een maand later vloog Blatter naar het Royal Palm Hotel op Mauritius samen met al zijn FIFA-collega’s en huurde het hele hotel af. Het is één van de duurste hotels ter wereld. Twee dagen lang leefde het FIFA-circus er in luxe terwijl de wereld zich afvroeg hoe corrupt de hele boevenbende wel niet was. Mauritius zelf is ondertussen een belabberd voetballand dat zich in 2011 terugtrok uit de WK-kwalificatie omdat er geen geld meer was voor vliegtickets voor het nationale elftal. De voorzitter van de Mauritiaanse voetbalbond gaf enkele dagen voor de FIFA-meeting in een ‘verborgen microfoon’-interview toe dat hij aan match fixing deed, maar zei dat het “allemaal een grapje” was, ook dat schandaal werd vervolgens onder het tapijt geschoven door Blatter.

9. Ontslagen worden bij de FIFA, maar vervolgens gehackt blijken te zijn

Het leek te mooi om waar te zijn, en dat was het helaas ook. In april, vlak voor Blatter naar Mauritius afreisde, verklaarde het officiële Twitter-account van het WK, @FifaWorldCup, dat Sepp Blatter ontslagen zou gaan worden vanwege verregaande corruptie. Sepp, via @SeppBlatter, ging in de tegenaanval door te zeggen dat de rijke emir van Qatar zo veel heeft gedaan voor de FIFA (de boel omkopen namelijk), dat hij nergens spijt van had. En dat Jordanië het WK van 2030 wel kon organiseren omdat de sjeiks daar ook zo gul zijn met hun geld. Even later tweette het account ‘#Bribery #Murderer #Thief #Qatar’ en daarna dat het Syrian Electronic Army de accounts gehackt had. Helaas, het sprookje was over, en Blatter bleef zitten. Leek het er heel even op dat hij ons blij zou maken, maar nee hoor…

8. De Confederations Cup de “beste ooit” noemen ondanks gigantische protesten

Tijdens de Confederations Cup afgelopen zomer gingen honderdduizenden Brazilianen de straat op om te protesteren tegen het WK van volgend jaar, de gigantische kosten die daar aan verbonden zijn, en het uit hun huis gooien van mensen die op een plek woonden waar men toevallig een stadion wilde bouwen. De protesten waren vooral gericht tegen de Braziliaanse president Dilma Rouseff en onze eigen Sepp. Weg met die klootzak. Maar Blatter interesseerde hun mening geen reet, hij vond het prima dat de betogers keihard aangepakt werden en vervolgens noemde hij het toernooi “met gemak de beste Confederations Cup die we ooit georganiseerd hebben”. Yeah right. “Het toernooi werd gespeeld in een situatie met sociale onrust”, vervolgde keizer Blatter, “maar voetbal speelde hier een positieve rol door emotie te geven.” Negatieve emoties ja…

7. Een levende legende voor schut zetten

Hier is heel veel over gezegd en geschreven. Sepp Blatter die tijdens een interview een ‘imitatie’ doet van Cristiano Ronaldo. Ons viel vooral op hoe de Oxford-genietjes schaamteloos lachten om Blatters poging tot humor, maar daar gaat het nu even niet om. Het gaat erom dat de grote FIFA-baas, waarvan het toch fijn zou zijn als hij niet partijdig is, één van de grootste voetballers aller tijden publiekelijk voor lul zet door te doen alsof hij als één of andere Napoleon over het veld marcheert en de boel loopt te commanderen. Je kunt zeggen over Ronaldo wat je wil, maar het is een briljante voetballer en iemand in de positie van Blatter (de baas van het voetbal) moet dolblij zijn met het feit dat hij überhaupt bestaat, want hij is een icoon voor de voetbalsport en één van de vele helden die het voetbal tot zo’n mooie sport maken. Ondertussen liet Blatter ook nog even zien dat hij eigenlijk helemaal niks weet van voetbal door Zlatan Ibrahimovic “Ibramovic” te noemen. Top Sepp, je bent een echte kenner en een echte liefhebber.

6. Constant van standpunt veranderen over het WK van 2022 in Qatar

Het is natuurlijk al totaal gestoord dat het WK van 2022 werd toegewezen aan Qatar, maar dat gebeurde niet in 2013 dus kan het niet in deze lijst. Maar alsof die fout nog niet erg genoeg is, stapelt Blatter ook dit jaar nog blunder op blunder. Eerst laat hij blijken dat hij geen fuck geeft om honderden stervende ‘moderne slaven’ die stadions staan te bouwen in vijftig graden in een woestijn, dan zegt ie opeens weer “Qatar working conditions unacceptable”. En daarna weer dat de kritiek op Qatar onterecht is. Eerst zegt hij dat de FIFA niets te maken heeft met de mensenrechten in Qatar, want de FIFA is de VN niet. Dan steekt hij opeens veren in zijn dikke reet door te stellen dat dankzij het WK, de mensenrechten in Qatar misschien op termijn beter gehandhaafd zullen worden. Is ie schyzofreen of zo? Eerst vindt ie dat het helemaal niet te warm is in Qatar voor een WK, even later wil ie het WK verplaatsen naar de winter omdat het dan wat minder warm is. Deze man roept maar wat.

5. Zeggen dat demonstranten hun bek dicht moeten houden

In Brazilië zijn ze niet allemaal vriendjes met Blatter. Tijdens de Confederations Cup braken er gigantische protesten uit tegen misstanden tijdens de organisatie van het WK van 2014, omdat de stadions heel veel belastinggeld kosten (terwijl beloofd was dat dat niet zo zou zijn) en omdat ongeveer 170.000 mensen uit hun huis werden gegooid, omdat hun huis in de weg stond voor een nieuw stadion. Braziliaanse sterren als Neymar, Hulk en David Luiz steunden de protesten, terwijl de mythische oud-spits Romário Blatter een “dief” noemde. Maar de Zwitserse opperbaas van het sterrenstelsel lag er geen fractie van een nacht wakker van. Nee, Sepp vraagt zich alleen af of hij het WK niet beter had kunnen toewijzen aan een ander land, in plaats van of de FIFA alles wel zo fair aan het afhandelen is. “De FIFA kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor sociale onrust”, aldus Blatter. “We zijn er van overtuigd dat de Braziliaanse regering een herhaling van de protesten kan voorkomen tijdens het WK.” Met andere woorden: de mond snoeren van de honderdduizenden demonstranten.

4. Een gegijzelde laten wegrotten in Qatar

Eén van dé verhalen van het afgelopen voetbaljaar is dat van Zahir Belounis, de Franse voetballer die jarenlang vastzat in Qatar vanwege het gezellige kafala-systeem, zonder geld en zonder hoop. Bijna had Belounis zelfmoord gepleegd, bijna had hij zijn leven en dat van zijn familie gewaagd om het land te ontvluchten, maar door internationale druk op de regering van Qatar kwam Belounis’ exit visum net op tijd. Belounis en zijn familie zitten nu weer in Frankrijk en strijden in de rechtbank tegen de Qatarese club El Jaish, voor het restant van het loon waar hij recht op heeft. Maar waar was Blatter tijdens dit hele verhaal? De Zwitser bezocht Qatar om met de sjeiks te praten, maar met geen woord repte hij over Belounis en zijn lotgenoten (want er zitten er meer vast). Geen seconde nam hij het op voor de Fransman, geen moment kon het hem ene fuck schelen of Belounis weg zou rotten in een lege Qatarese villa.

3. Zichzelf weg laten komen met corruptie, door middel van meer corruptie

Het omkoopschandaal dat ik al bij nummer 10 beschrijf, kreeg een staartje voor Blatter. De vraag was of hij had geweten van João Havelange’s tomeloze corruptie. Het antwoord, wist iedereen, was ja. Maar het moest eerst nog maar eens bewezen worden, en dus werd een speciale commissie in het leven geroepen om de rol van Blatter in het schandaal te onderzoeken. Het resultaat? Het rapport noemt Blatter “onhandig”. Onhandig ja, en dus valt Blatter niks te verwijten en is alles weer goed. Ah, gelukkig, we kunnen weer rustig gaan slapen. Onze mooie sport is blijkbaar toch niet in handen van een corrupte, megalomane dictator, het is nu onafhankelijk bewezen. Of niet? De commissie die het onderzoek namelijk deed, was aangesteld door… de FIFA (lees: Sepp Blatter). Zo onafhankelijk was het onderzoek dus allemaal niet en je kunt je afvragen of de conclusie van het rapport al bekend was voor het onderzoek überhaupt begon. En dus is duidelijk dat de FIFA (lees: Sepp Blatter) een onaantastbare organisatie is, die alleen door zichzelf gecontroleerd kan worden, en dus door niemand. En dus kunnen we niks doen tegen onze Great Dictator.

2. Een stripboek censureren

Die schijnbaar oneindige macht kwam twee weken geleden nog maar eens aan het licht. Toen werd bekend dat zonnekoning Sepp het voor elkaar had gekregen om een Deens stripboek over hem te verbieden. Elke keer als Olé Andersens boek ‘The Platter Cartoons’ waar dan ook ter wereld gepubliceerd wordt, moet de Deense oud-voetballer en nu striptekenaar tienduizend Zwitserse francs aan schadevergoeding betalen. Blatters advocaten haalden de Zwitserse rechtbank over door te stellen dat Blatter een ‘goede reputatie’ heeft, die door het stripboek volledig vernield zou worden, en dat de tekeningen niet mooi genoeg zijn om onder de vrijheid van kunstzinnige uitingen te vallen. De keiharde voetbal-Ghadaffi maakt zich nu dus ook nog schuldig aan censuur. Wederom staat Blatter blijkbaar boven alle wetten en is de vrijheid van meningsuiting minder belangrijk dan zijn imago. Dit is eng mensen, dit is heel erg eng. Hoe kan een man zo veel macht hebben? Wij van Buitenkant Voet zijn bang dat we binnenkort een leger Zwitserse advocaten op ons dak krijgen.

1. Een helaas niet meer levende legende voor schut zetten

Zijn macht is blijkbaar oneindig, maar zijn pure slechtheid en respectloosheid voor alles wat niet Sepp Blatter of Sepp Blatters bankrekening is, is net zo oneindig. Ook dat bewees hij deze maand eens te meer, door Nelson Mandela voor het oog van miljoenen voetballiefhebbers wereldwijd door het stof te halen met een ‘minuut’ stilte die welgeteld elf seconden duurde. Blatter met respect voor één van de grootste mannen aller tijden… aaaand it’s gone. Het toont eens te meer aan dat deze man geen enkele vorm van geweten heeft en totaal geen respect heeft voor de goedheid van mensen. Het enige dat telt is geld, geld, geld. En macht. Met deze actie bekroont hij een leven lang aan zwakkere mensen vertrappen om hogerop te komen en niet denken aan hoe anderen lijden onder zijn beslissing met een passend sluitstuk waarin hij openlijk, voor de hele wereld, zijn ongebreidelde slechtheid laat zien. En er is helemaal niemand die het waagt om in te grijpen. Sepp Blatter is eng, heel erg eng.

BioBV-Enzio